Bouwjaren
- 1955 Mercedes Benz 190SL
- 1956 Mercedes Benz 190SL
- 1957 Mercedes Benz 190SL
- 1958 Mercedes Benz 190SL
- 1958 Mercedes Benz 220SE Ponton
- 1959 Mercedes Benz 190SL
- 1959 Mercedes Benz 220SE Ponton
- 1960 Mercedes Benz 190SL
- 1960 Mercedes Benz 220SE Ponton
- 1960 Mercedes Benz 220SE Cabriolet
- 1961 Mercedes Benz 190SL
- 1961 Mercedes Benz 220SE
- 1962 Mercedes Benz 190SL
- 1962 Mercedes Benz 220SE W111
- 1962 Mercedes Benz 220SEb Cabriolet
- 1963 Mercedes Benz 190SL
- 1963 Mercedes Benz 230SL
- 1963 Mercedes Benz 220SE 111
- 1963 Mercedes Benz 220SEb Cabriolet
- 1964 Mercedes Benz 230SL
- 1964 Mercedes Benz 220SE 111
- 1964 Mercedes Benz 220SEb Cabriolet
- 1965 Mercedes Benz 230SL
- 1966 Mercedes Benz 230SL
- 1967 Mercedes Benz 230SL
- 1967 Mercedes Benz 250SL
- 1968 Mercedes Benz 250SL
- 1968 Mercedes Benz 280SL
- 1969 Mercedes Benz 280SL
- 1970 Mercedes Benz 280SL
- 1971 Mercedes Benz 280SL
1963 Mercedes Benz 230SL
Tänker du en Mercedes 1963SL från 230 för din klassiska bilsamling? ER Classics erbjuder omfattande tips på hela denna webbplats. Lär dig mer om historien och kom igång i sökandet efter din nästa europeiska klassiska bil! Låt oss ta en titt på historien om den berömda "Pagoda". Mercedes Benz 230SL presenterades på Genèves internationella bilmässa i mars 1963. Känd internt som W113, parade 2-sitsig roadster enastående leverans av kraft med en engagerande elegans, kännetecknad av enastående komfort, utmärkt prestanda och värld -klass säkerhet. Faktum är att Mercedes Benz 1963SL från 230 var den första sportbilen med en säkerhetskropp bestående av en styv passagerarcell och krumningszoner fram och bak.
Vill du köpa en klassisk Mercedes?
Varför kallas Mercedes Benz 1963 SL 230 för ”pagoden”? Den karaktäristiska formen på det avtagbara kupettaket med sin inåt riktade krökning förbättrade inte bara säkerheten utan påminde om de krökta taken i fjärran östliga tempel. Det blev snabbt ett kultfordon för fans av öppen körning och en värdig efterträdare till den tidigare hyllade 300 SL- och 190 SL-serien, och det tog inte lång tid innan den nya SL fick smeknamnet ”Pagoda”. På grund av deras prestanda är 230SL 1963 en mycket användbar bil och följer lätt med dagens bilar. Faktum är att denna Mercedes Benz roadster från 1963 fortfarande används i stor utsträckning som en vardaglig förare för många europeiska klassiska bilentusiaster. Som med de flesta klassiska bilar kan Mercedes 230SL vara extremt rostbenägen. Självklart vill du också att mekaniken i alla Mercedes 230SL ska kontrolleras av en tredje part för att säkerställa att du har kunskap om vad du köper.