Bouwjaren
- 1955 Mercedes Benz 190SL
- 1956 Mercedes Benz 190SL
- 1957 Mercedes Benz 190SL
- 1958 Mercedes Benz 190SL
- 1958 Mercedes Benz 220SE Ponton
- 1959 Mercedes Benz 190SL
- 1959 Mercedes Benz 220SE Ponton
- 1960 Mercedes Benz 190SL
- 1960 Mercedes Benz 220SE Ponton
- 1960 Mercedes Benz 220SE Cabriolet
- 1961 Mercedes Benz 190SL
- 1961 Mercedes Benz 220SE
- 1962 Mercedes Benz 190SL
- 1962 Mercedes Benz 220SE W111
- 1962 Mercedes Benz 220SEb Cabriolet
- 1963 Mercedes Benz 190SL
- 1963 Mercedes Benz 230SL
- 1963 Mercedes Benz 220SE 111
- 1963 Mercedes Benz 220SEb Cabriolet
- 1964 Mercedes Benz 230SL
- 1964 Mercedes Benz 220SE 111
- 1964 Mercedes Benz 220SEb Cabriolet
- 1965 Mercedes Benz 230SL
- 1966 Mercedes Benz 230SL
- 1967 Mercedes Benz 230SL
- 1967 Mercedes Benz 250SL
- 1968 Mercedes Benz 250SL
- 1968 Mercedes Benz 280SL
- 1969 Mercedes Benz 280SL
- 1970 Mercedes Benz 280SL
- 1971 Mercedes Benz 280SL
1968 Mercedes Benz 250SL
Mercedes Benz 250SL anses ofta som en 1967-modell på ett år. Det fanns dock en handfull modeller byggda i 1966 och 1968. Mercedes Benz 250SL 1968 såg endast 2-enheter producerade och många såldes i, och betecknades som 1968-årsmodellbilar. Totalt kom 5196-enheter från produktionsgolvet i Tyskland, där 5177-enheter var 1967-modellen. 1968 Mercedes 250 SL, liksom 1966 och 1967-modellerna, markerade starten på en ny innovation i märket Mercedes Benz. Även om SL-linjen ursprungligen levererades med två skivbromsar och två trumbromsar, med start med 250 SL framåt, har bilarna skivbromsar runt. Senare modeller var också tillgängliga med moderna funktioner som servostyrning, 4-hastighet automatiska växellådor, bromsar och luftkonditionering.
Vill du köpa en klassisk Mercedes?
ER Classics har sammanställt några tips som hjälper dig i din sökning. För det första är det viktigt att komma ihåg att dessa bilar är över tre decennier gamla; de kommer att visa tecken på underhåll och reparation. För det andra köptes många av Mercedes Benz 3SL 250-modellerna ursprungligen som dagliga förare, och de kördes! Det är sällsynt att du hittar en oförändrad, okorrigerad SL, men bara för att en bil har reparerats betyder det inte att det är en dålig bil. De är nyckeln till att leta efter en kvalitetsrenovering eller efter den mest kompletta bilen du har råd med. Naturligtvis, som med alla klassiska bilar, vill du också se till att chassinummer och motornummer matchar. Detta kan vara en stark indikator på kvaliteten på eventuella reparationer som har utförts. Slutligen är Mercedes 1968SL 1968 mycket benägen att rosta. Var noga med att sätta upp bilen på en hiss och kontrollera områden som bagagegolven, de inre hjulbaspanelerna, den bakre karosspanelen som håller bakljusen och den främre tvärbalk som den främre stötfångaren bultar till, för att nämna några områden .