27 april (Kungens dag) SHOWROOM STÄNGT - 1 maj (Labour Day) SHOWROOM ÖPPET - söndag 5 maj EXTRA ÖPPET (10:00-14:00)
Gå till inventering Sälj min bil

Jaguar XK120

Smakämnen Jaguar XK120 är en sportbil som tillverkas av Jaguar mellan 1948-1954. Det var Jaguars första sportbil sedan SS 100, som upphörde med tillverkningen 1940. XK120 fanns tillgänglig som öppen 2-sits och roadster på London Motor Show 1948, som en showbil för den nya Jaguar XK motor. Displaymodellen var den första prototypen, som var nästan identisk med produktionsbilarna. Roadstern var en framgång, så William Lyons (Jaguar grundare och designchef) bestämde sig för att sätta den i produktion. Från och med 1948 hade de första 242 bilarna träramade öppna tvåsitsiga ramar med aluminiumpaneler. I början av 1950-talet gick produktionen över till 1cwt eller 51 kg tyngre helstål. "120" har fått sitt namn från aluminiumbilarnas topphastighet på 120 mph, vilket gör den till världens snabbaste produktionsbil vid tiden för lanseringen. 1949 levererades den första produktionsroadstern till Clark Gable. I slutändan var XK120 tillgänglig i två öppna versioner, först som en öppen tvåsitsig (känd i USA som roadster), sedan som en Drophead Coupe (DHC) 1953; och 1951 även som en sluten (eller fast huvud) coupé (FHC). Den 30 maj 1949, på den tomma motorvägen Ostend-Jabbeke i Belgien, uppnådde en prototyp XK120 ett genomsnitt på 132.6 mph i motsatta riktningar. 1950 och 1951, på en oval bana i Frankrike, körde XK120 roadsters i genomsnitt över 100 mph under 24 timmar och över 130 mph under en timme. 1952 satte en FHC ett flertal världsrekord för hastighet och distans i genomsnitt 100 miles per timme under en vecka. Roadsters var också framgångsrika i racing och rally.

De första roadstersna byggdes mellan sent 1948 och början av 1950. Från och med årsmodell 1950 masstillverkades alla efterföljande XK120 med stålpressade ramar. DHC- och FHC-versionerna, lyxigare inredda än roadsters, hade upprullade fönster och även träfaner på instrumentbrädan och innerdörrkåporna. Med cylinderhuvuden i aluminium och dubbla SU-förgasare med sidodrag var den dubbla överliggande kamaxeln 3.4L rak-6 XK-motorn relativt avancerad för ett dåtidens masstillverkat fordon. Med ett standardkompressionsförhållande på 8:1 utvecklade den 160 hk, med 80 oktanigt bränsle. De flesta av de tidiga bilarna exporterades; 7:1-versionen med lägre kompression med reducerad prestanda var avsedda för den brittiska marknaden. De Jaguar fabriken försåg media med roadsters med högre kompressionsförhållande. Journalister kunde testa modellens optimala prestanda i Belgien, på en lång, rak vägsträcka mellan Jabbeke och Oostende. XK-motorbasdesignen (senare ändrad till 3.8 och 4.2 liters versioner) existerade fram till slutet av 1980-talet. Alla XK120:or hade oberoende torsionsstång framhjulsupphängning, semi-elliptiska bladfjädrar bak, recirkulerande kulstyrning, teleskopisk rattstång och allround 12-tums trumbromsar som var benägna att slitas. Vissa bilar var utrustade med aluminiumflänsade trumbromsar för att förhindra slitage. Roadsters lättviktsduk och löstagbara sidoskärmar förvarade utom synhåll bakom sätena, och dörrarna i barchetta-stil hade inga yttre handtag; istället fanns det en intern dragsnöre som nås genom en flik i sidoskärmen. Vindrutan kan tas bort för att ersätta den med aeroscreens. Drophead Coupe (DHC) hade en vadderad, fodrad canvas topp, som fälldes in på akterdäcket bakom sätena när den var infälld, och upprullbara fönster med öppningsbara ljus. Den 2-delade vindrutan i platt glas är inrymd i en stålram som var integrerad med karossen och målad i samma färg. Instrumentbrädor och dörrkåpor i både DHC och FHC var träfanerade, medan de mer spartanska roadsters var klädda i läder. Alla modeller hade avtagbara fläckar över de bakre hjulhusen, vilket förbättrade det strömlinjeformade utseendet. På bilar med valfria mittlåsade vajerhjul uteslöts spetsarna. Från 1953 var ståltrådshjul i krom valfria. Förutom vajerhjulen hade Special Equipment-versionen (kallad M-version i USA) mer kraft, styvare fjädring och dubbla avgaser.

I november 1949 testade tidningen The Motor en XK120 roadster. Denna förproduktionsbil registrerad som HKV 455, var den första prototypen som byggdes. Det var också modellen från 1948 års London Motor Show. Vid testning hade bilen ett kompressionsförhållande på 8:1, försedd med golvplåt, motorhuv och sidoskärmar installerade. Tidningen rapporterade en topphastighet på 124.6 mph, acceleration från 0 till 60 mph på 10.0 sekunder och bränsleförbrukning på 19.8 miles per imperial gallon.

Köp klassikern Jaguar XK120

Att hitta en Jaguar XK120 som är rätt för dig är första prioritet. Sökandet efter din drömbil börjar ofta online. ERClassics har gjort allt de kan för att ge dig en uppfattning om bilarna, så varje bil på vår egen sida är försedd med en fotoreportage, 360 graders bilder, en video och bakgrundsinformation om bilen kan hittas. Skulle du hellre se bilen fysiskt? Då kan du besöka vårt showroom i Waalwijk, Nederländerna. Kolla in vår hemsida för öppettider.

Köp klassikern Jaguar XK120

Hög kvalitet Jaguar XK120 klassisk bil på E&R Classics

Alla klassiska bilar som erbjuds av oss, inklusive Jaguar XK120, kontrolleras mot en lista med 125 poäng. Denna bedömning utförs av en av våra egna tekniker. Att leverera klassiska bilar som är i perfekt skick är av stor vikt för ERClassics. De klassiska bilarna som vi erbjuder är därför av hög kvalitet. Om du vill ha mer information om underhåll på en klassisk bil eller om du undrar vad mekaniker på klassiska bilverkstäder gör, klicka på här..

Byt in eller sälj din Jaguar XK120 klassisk bil

Hos ER Classics kan du köpa en Jaguar, men vi erbjuder även möjligheten att sälja din nuvarande klassiska bil eller att byta in den. Om du vill ha mer information om att sälja eller byta din klassiska bil, vänligen kontakta någon av våra klassiska bilexperter. Du kan självklart också besöka vårt showroom för att diskutera möjligheterna

Sälj eller byt in klassikern Jaguar XK120?

Underhåll på en klassisk bil

Naturligtvis behöver varje bil underhåll, och det kan ibland hända att något behöver repareras. Det är inte annorlunda för en klassisk bil. Eftersom du gillar att hålla din klassiska bil i toppskick är ett bra garage viktigt. Vilken bilverkstad som helst kan ge dig underhåll, men ibland behöver du bara den där extra biten av specialitet, då kan du välja att ta din klassiska bil till en klassisk bilverkstad där de fokuserar på 1 märke eller typ av klassisk bil. Mekanikerna arbetar ofta med samma klassiska bilar och har därför specialiserat sig på underhåll eller reparationer på just det fordonet.

 

ER Classics har rätt klassiker Jaguar XK120 för dig!

Klicka här för vårt lager

Vilka är fördelarna med att köpa en Jaguar XK120 classic på ER Classics?

- Stort utbud av Jaguar klassiker till salu
– Alla klassiska bilar har blivit noggrant kontrollerade av vår egen verkstad
- Egen verkstad med 20 mekaniker
- Registrering och besiktningar
- Världsomspännande transport till dörren
– Hög kvalitet och service
- Inbytesalternativ
– Kunder betygsätter oss med 8.9

Europas nummer 1 klassiska bilhandlare online

Om du letar efter en vacker ny Jaguar XK120, du får hjälp av en av våra egna klassiska bilexperter. ERclassics har specialiserat sig på köp och försäljning av klassiska bilar sedan 2008 och kan med rätta kalla sig Europas nummer 1 klassiska bilhandlare online.