NL EN US DE FR PL CZ ES PT IT SE HU GR RO SK JP CN AE IL

E & R Classics
Kleiweg 1 5145NA Waalwijk, Nederländerna
+31 416 751 393

Söndag 6 december EXTRA ÖPPEN från 12 till 00
Gå till inventering Sälj min bil

BMW M-serien

E30 M3
M3 baserad på E30 3-serien från 1986 fanns endast i coupé- och cabrioletversioner. E30 M3 använde BMW S14 inline-4-motor. 1988 introducerades den sportigare "Evolution" -modellen. Den hade större hjul, tunnare bak- och sidorutfönsterglas, lättare bagageutrymme och en extra bakspoiler. Senare följde en mer kraftfull och lättare "Sport Evolution" -modell, med en begränsad produktion på 600 enheter och 786 cabrioleter.

BMW Classic bilar till salu

E36 M3
E36 M3 debuterade i februari 1992. Det var den första M3-modellen som drivs av en 2990cc S50 sexcylindrig motor, bra för 210 kW. Ursprungligen endast tillgänglig som en kupé introducerade BMW M3 cabriolet och stationversioner 1994. BMW producerade också M3 GT i begränsat antal 1994. Alla GT var British Racing Green och hade en 291 hk 3.0-liters motor. I slutet av 1995 var M3 coupé och sedan utrustade med 3.2 L S50B32 Inline sexmotor, nya hjul och en 6-växlad växellåda. Cabriolet fick inte dessa ändringar förrän i februari 1996. De flesta E36 M3 tillverkades vid fabriken i Regensburg. Ett litet antal M3-modeller med låg kompression och lågt tryck byggdes vid Rosslyn BMW-fabrik i Pretoria, Sydafrika. Totalt producerades 46.525 kuponger, 12.144 cabrioleter och 12.603 ​​sedan. Produktionen av stationen stannade i december 1997, kupén stannade i slutet av 1998 och cabriolet stoppades i december 1999. E36-chassit M3 utsågs till en av de bästa på 90-talet enligt test från Car & Driver. Bilen är känd för sin goda hantering och balans och är populär bland banracers och track fans.

E28 M5
Den första BMW E28 M5 debuterade på Amsterdam Motor Show i februari 1985. Det var produkten av efterfrågan på en bil med nyttolast på en sedan men utseendet på en sportbil. 535i-chassit hade olika mekaniska förändringar. Huvudsakligen M88 / 3-motorn som härrör från motorn som användes i M1. De bilar som såldes i Amerika var utrustade med en utsläppsvänlig variant av denna motor, S38. Då var E28 M5 den snabbaste sedanen i världen. Den första generationen M5 tillverkades för hand i Preussenstrasse / München före sommarsemestern 1986. Senare flyttades M5-produktionen till Daimlerstrasse i Garching, där resten också var handbyggd. De europeiska och sydafrikanska M5-modellerna använde M88 / 3-motorn. Nordamerikanska modeller från 1988 använde S38B35-motorn, utrustad med en katalysator.

Köper du en BMW M-serie?

E34 M5
E34 M5 tillverkades från september 1988 till augusti 1995. Bilen byggdes för hand på BMW M GmbH i Garching, Tyskland och baserades på E34-chassit som tillverkades i BMW: s Dingolfing-fabrik. Förändringar på utsidan av standard E34 var unika främre och bakre stötfångare och sidovippor. Insidan fick specifika M5- och shifter-nackstöd. 1992 introducerades en vänster fem-dörrars Touring-version. E34 M5 Touring var den första bilen i BMW M Division, liksom den sista handbyggda M-bilen.

BMW M-serien

E & R Classics, din BMW Classic Car-specialist!

Klicka här för att se vår inventering

Vilka är fördelarna med att köpa en BMW M-seriebil på ER Classics?
- Ett bra sortiment av klassiska bilar till salu
- Alla bilar kontrolleras noga av mekanikerna i vår egen verkstad
- MOT, svetsning och inre förfaranden för din BMW M-serie bil
- Vår specialiserade gammaldagsmekanik kan ta hand om alla förfaranden
- Vi kan ta hand om reparationer, underhåll och anpassade behov
- Komplett restaurering av din BMW M-serie bil
- Vi kan leverera din klassiska bil till något europeiskt land